Inspiratietour IKC Borgman

Groningen - 21 september 2016

Het is nog vroeg wanneer de bus gevuld met leden van het ontwerpteam, op weg is naar het zuiden des lands. Architect LIAG en ICS Adviseurs hebben een viertal locaties in de provincie Brabant geselecteerd die we vandaag zullen bezoeken om inspiratie op te doen voor de nieuwe Borgmanschool. Niets werkt zo goed als het zelf zien, horen en  aanvoelen van ruimtes, materialen en omgeving.

Dat dit gestructureerd wordt opgepakt en uitgevoerd blijkt uit de papieren die worden rondgedeeld in de bus. Bij iedere locatie die vandaag onder de loep wordt genomen vullen alle aanwezigen een vragenlijst in. Op deze manier is het voor LIAG en ICS inzichtelijk waar de voorkeuren naar uitgaan en welke punten absoluut niet in het ontwerp moeten worden opgenomen.

 

Race tegen de klok
Ondanks het uitblijven van forse files is het toch een race tegen de klok om de eerste school (BS Het Klokhuis in Beek en Donk) bijtijds te bezoeken. Gewapend met pen en papier, een scherpe blik en kritische vragen wordt de eerste school van onder tot boven bekeken. Voor de leerlingen en leerkrachten zal het een mooi schouwspel zijn geweest – onbekende mensen die op fluistertoon druk overleggend door hun school lopen. We zien mooie dingen: een aula die ook kan dienen als gymlokaal, hoge/brede deuren die je eenvoudig open schuift, zodat een grote ruimte ontstaat en toiletten die een wasbak in het midden delen. Maar ook veel loze ruimte die niet goed benut wordt.

Al pratende begeeft de ontwerpgroep zich naar de bus, waar alle indrukken snel op papier worden gezet. Het blijft niet alleen bij de zichtbare ontwerpen, ook de onderwijsconcepten komen aan bod in relatie tot de verschillende ruimten.

 

Samenwerken volgens plan
Dat een nieuw gebouw (BS De Coevering in Geldrop) niet altijd goed uitpakt merken we bij onze 2e stop. Eén accommodatie die twee scholen verbindt. Het plein is groot en veelzijdig, maar binnen is de ruimte beperkt. Door groei en krimp van beide scholen is de verdeling van de lokalen een struikelblok. Dat het ‘teruggeven’ van een lokaal niet altijd goed gaat blijkt uit een grote partytent in de aula waar leerlingen les krijgen. Ook dit is voor de ontwerpgroep waardevolle informatie. Als je gaat samenwerken, zoals Borgman en SKSG, dan vlieg je het traject gezamenlijk aan, zodat je niet voor onverwachte verrassingen komt te staan.

 

Buurtcentrum
De nieuwe Borgmanschool wordt een Integraal Kind Centrum (IKC), waarbij plek is voor kinderen van 0 – 12 jaar, in een combinatie van opvang en school. Onze derde stop is bij een gebouw (MFA Noord in Veldhoven) dat met recht multifunctioneel centrum mag worden genoemd. Buurtverenigingen, een consultatiebureau, twee scholen en de opvang maken gebruik van de faciliteiten. De leerkrachten gaan ‘op vrije loop’ en Dinie, Karen (van de SKSG) en Peter laten zich informeren over de samenwerking. Het gebouw ontlokt vele reacties. De lokalen zijn ruim, de ramen waarin je kunt zitten zijn ‘prachtig’, maar de vloeren daarentegen ‘vreselijk’. De leerkrachten (tevens gebruikers) die ons te woord staan zijn het daar unaniem over eens. Voor de ontwerpgroep waardevolle informatie die direct op papier komt te staan.

 

Het kan ook anders
Voor de laatste stop rijden we naar een nieuwe wijk die nog volop in aanbouw is. Er staat een prominent schoolgebouw (SLC De wijde Wereld in Uden). Je houdt er van of niet, zo blijkt uit de reacties. De presentatie die wij over de zienswijze van deze school krijgen zorgt voor positieve verbazing. Het is een IKC nieuwe vorm, waarbij alles (zorg en school) volledig geïntegreerd is in één dagprogramma. Alle leerlingen volgen een programma van 8.30 uur tot 17.00 uur op de maan-, dins-, en donderdag. BSO en lesuren lopen door elkaar, gebruik makend van ruimtes die in elkaar overlopen – leerpleinen. De warme maaltijd wordt gezamenlijk genuttigd in de kantine/aula. Sporten gebeurt drie keer per week in de grote sporthal die aan de school zit. Enerzijds zijn we onder de indruk, anderzijds merken we op dat dit concept vooral goed past bij twee werkende ouders en een meewerkende gemeente als het op toezicht aankomt. De locatie, de werkwijzen en de toepassing van de ruimtes geven echter wel stof tot nadenken.

Het doel van de dag; inspiratie opdoen is ruimschoots behaald. Alle locaties hebben plussen en minnen opgeleverd die nauwkeurig op papier staan. ICS Adviseurs en LIAG architecten krijgen al deze input, zodat ze het kunnen verwerken in het Plan van Eisen en het ontwerp van de nieuwe Borgmanschool, locatie Ebbingekwartier.

WELKOM! DEZE WEBSITE MAAKT GEBRUIK VAN COOKIES


Op onze website maken we gebruik van functionele - en analytische cookies om de website zo optimaal mogelijk te laten functioneren en waar mogelijk te verbeteren. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens.
Veel leesplezier!

Akkoord met de cookies